• 37291139 - 37284703
  • شنبه تا چهار شنبه : 22:00 - 17:00

یک رژیم غذایی ضد التهابی چه کمکی به سلامتی شما می کند؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

زمانی که بدن انسان با هر چیز خارجی مانند مانند یک میکروب مهاجم، گرده گیاه یا شیمیایی رو به رو شود سیستم ایمنی علیه این شی بیگانه فعال می شود، که اغلب باعث فرآیند التهابی می شود. با این حال، گاهی اوقات التهاب روزانه و روزانه ادامه می یابد، حتی زمانی که شما توسط مهاجم خارجی تهدید نمی شوید. در این زمان التهاب می تواند دشمن شما باشد. بسیاری از بیماری های عمده که ما را آزار می دهند از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت، آرتروز، افسردگی و آلزایمر با التهاب مزمن مرتبط است.

یکی از قوی ترین ابزار برای مبارزه با التهاب نه از داروخانه بلکه از فروشگاه مواد غذایی است. دکتر فرانک هو، متخصص تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می گوید: "بسیاری از مطالعات تجربی نشان داده اند که مصرف برخی مواد مغذی یا نوشیدنی ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد."

بنابراین سعی کنید از مصرف غذاهایی که باعث التهاب می شوند، اجتناب کنید یا مصرف آن‌ها را محدود کنید.

اما این غذاها کدام ها هستند؟؟؟

-کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و شیرینی ها

-سیب زمینی سرخ شده و سایر غذاهای سرخ شده

-نوشابه و سایر نوشیدنی های صنعتی

-گوشت قرمز (همبرگر، استیک) و گوشت فرآوری شده (هات داگ، سوسیس)

-مارگارین و کره حیوانی

این غذاهای ناسالم همچنین به افزایش وزن کمک می کنند، که خود یک عامل خطر برای التهاب است.

و اما غذاهای ضد التهابی

یک رژیم ضد التهابی باید این مواد غذایی را شامل شود:

-گوجه فرنگی

-روغن زیتون

-سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم و کاهو

-آجیل مانند بادام و گردو

-ماهی ها مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین

-میوه هایی مانند توت فرنگی، زغال اخته، گیلاس و پرتقال

مزایای استفاده از غذاهای ضد التهابی

مصرف موادغذایی سالم ذکر شده بدلیل دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدان در کاهش التهاب و متعاقبا گسترش بیماری‌های التهابی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. علاوه بر اثرات ضد التهابی رژیم غذایی سالم می‌تواند سبب شادابی، بهبود خلق و خوی و بطور کلی افزایش کیفیت زندگی شما بشود.

منبع:

Harvard Health publishing/ Foods that fight inflammation/ 7 November 2018/https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/foods-that-fight-inflammation.