رژیم چربی خون و کلسترول

با بالا رفتن تری گلیسیرید یا کلسترول و چربی خون زمینه ای برای بروز بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و اضافه وزن ایجاد خواهد شد. با مصرف برخی از مواد غذایی اختلالاتی در سوخت و ساز چربی بدن ایجاد خواهد شد. عواملی وجود دارند که سبب بالا رفتن چربی خون خواهند شد که شامل موارد زیر است.

• تحرک کم و فعالیت بدنی محدود
  • چاقی و اضافه وزن
  • سبک زندگی غلط و رژیم غذایی پر کالری و چرب
  • استرس و اضطراب های بیش از حد
  • سن
  • استفاده از روغن های ناسالم
  • ناراحتی دستگاه گوارش مانند یبوست
  • مصرف بیش از حد مواد غذایی مانند برنج، ماکارونی، انواع آجیل و نوشابه

با بالا رفتن سن و کم شدن تحرک، بیماری هایی مانند چربی خون مستعد ایجاد شدن هستند. این در حالتی است که سبک زندگی غلط و همینطور رژیم غذایی ناسالم حکم فرما باشد. کلسترول به عنوان نوعی چربی که در سلول های بدن وجود دارد، در خون حل نمی شود و توسط پروتئینی به نام لیپوپروتئین در خون حمل می شود. کلسترول برای حیات مغز، کبد و نخاع ضروری به شمار می رود. اما در صورت نداشتن  اعتدال در میزان آن و بالا بودن سطح کلسترول، سبب ایجاد مشکلاتی برای سلامت بدن خواهد شد. نشانه ها و علائمی که این بیماری دارد شامل مواردی از جمله موارد زیر است.

• بالا بودن قند خون به صورت ناشتا
  • بالا بودن فشار خون
  • اضافه وزن و چاقی شکمی
  • افزایش تری گلیسیرید خون
  • مورمور شدن کف پا و دست
  • خواب رفتن دست و پا
  • احساس داغی بیش از حد در کف پاها
  • سردرد و سرگیجه و گاهی احساس وزوز در گوش
  • تعریق بیش از حد
  • تورم و التهاب صورت
  • تپش قلب
  • خواب آلودگی و خستگی دائمی

هنگامی که چربی خون زیاد شود، غلظت خون نیز بالا می رود. اکثر افراد راه کارهایی مانند خوردن آبغوره و آبلیمو بعد از غذا، ورزش کردن های جسته و گریخته، ترک سیگار و کم کردن مصرف برخی از خوراک های مضر سعی بر درمان خودسرانه این بیماری را دارند. اما بهتر است با مشورت گرفتن از پزشک متخصص سعی در ریشه کن کردن این بیماری داشته باشید. دکتر یحیی پاسدار، به صورت حضوری در کلینیک تخصصی ولنجک و به صورت غیر حضوری و آنلاین رژیم غذایی تخصصی و مناسب برای درمان و کاهش چربی خون را ارائه کرده است.