سندروم تخمدان پلی کیستیک به طور عامیانه تنبلی تخمدان شناخته می‌شود.
این سندروم، بیماری است که سطح هورمون زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدن زنان مبتلا مقداری بالاتر از سطح نرمال از هورمون‌های مردانه تولید می‌کنند. این موضوع به هم خوردن تعادل هورمونی را به همراه دارد. به هم خوردن تعادل هورمونی باعث می‌شود سیکل قاعدگی نامنظم شود و باردار شدن فرد هم سخت‌تر شود.
یکی از راهکارهایی که برای درمان این بیماری وجود دارد، برنامه غذایی و رژیم درمانی است. اما راهکارهای دیگری هم برای این منظور وجود دارند. با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا علاوه بر بررسی علائم این بیماری، به راهکارهای درمانی آن بپردازیم.

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

یکی از شایع‌ترین اختلالات هورمونی بین زنان، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. اصطلاح این سندروم در پزشکی (Polycystic ovary syndrome (PCOS است.
علت دقیق ابتلا به این بیماری ناشناخته است اما عوامل مختلفی ممکن است در بروز آن دخیل باشند.
این بیماری در سنین باروری، بین 14 الی 45 سالگی، رخ می‌دهد. 2.2 الی 26.7 درصد زنانِ این رده سنی را به خود درگیر می‌کند. افراد مبتلا قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کنند. همچنین به علت بالا رفتن سطح هورمون مردانه، در بارداری با مشکل مواجه می‌شوند. خیلی از زنانی که به این سندرم مبتلا هستند، از ابتلا به آن بی خبر هستند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان‌ها از کیست‌های کوچک متعددی تشکیل می‌شوند که از مایعی پر شده‌اند. به این کیست‌ها فولیکول می‌گویند. تخمک‌ها در داخل فولیکول‌ها رشد می‌کنند. وقتی فرد به این سندرم مبتلا باشد، نظم آزادسازی تخمک با مشکل مواجه می‌شود. تخمدان‌ها، تخمک رها می‌کنند تا به وسیله اسپرم مرد، بارور شود. هر ماه یک تخمک آزاد می‌شود که به این فرایند، تخمک گذاری گفته می‌شود.

هورمون تحریک کننده فولیکول که در غده هیپوفیز تولید می‌شود، تخمک گذاری را کنترل می‌کند. این هورمون، تخمدان را تحریک می‌کند تا فولیکول تولید کند. وقتی فولیکول تولید شد، تخمدان را تحریک می‌کند تا تخمک بالغ را تخلیه کند.
سندروم تخمدان پلی کیستیک نوعی سندروم است که تخمدان‌ها و تخمک گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اتفاق باعث بروز سه خصوصیت می‌شود:

1. ایجاد کیست در تخمدان
  2. بالا رفتن سطح هورمون‌های مردانه
  3. قاعدگی‌های نامنظم یا قطع قاعدگی

آیا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، خطرناک است؟

وقتی فرد به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشد، کیسه‌های کوچک پر از مایع، رشد بیشتری خواهند داشت. کلمه پلی کیستیک به معنی کیست‌های متعدد است. این کیسه‌ها فولیکول‌هایی هستند که تخم نابالغ را به همراه دارند.

کمبود تخمک گذاری می‌تواند سطح استروژن و پروژسترون را تغییر دهد. هورمون‌های اضافی مردانه در بدن زنان می‌توانند چرخه قاعدگی را به هم زنند. در حدی که فرد دوره‌های قاعدگی کمتری را تجربه می‌کند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک شرایط جدی ایجاد نمی‌کند ولی می‌تواند اختلالات زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را بشناسید

علائم این بیماری معمولا در طول اولین دوره قاعدگی و در دوران بلوغ بروز داده می‌شود. گاهی سندروم تخمدان پلی کیستیک در پی افزایش وزن قابل توجه ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌هایی که از این بیماری بروز داده می‌شود ممکن است در خیلی از افراد متفاوت باشد. تشخیص این سندروم به این نیاز دارد که فرد حداقل دو مورد از نشانه‌های زیر را داشته باشد:

1. چرخه قاعدگی نامنظم
قاعدگی‌های نامنظم که به ندرت برای فرد ایجاد می‌شود از شایع‌ترین نشانه‌های این سندروم است. مثلا وقتی فرد کمتر از 9 دوره قاعدگی در سال داشته باشد. طوری که دوره‌های غیرطبیعی باشند و بیشتر از 35 روز بین آنها فاصله باشد.

2. بالا بودن سطح هورمون مردانه
سطح آندروژن فرد بالا باشد. سطح بالای هورمون‌های مردانه می‌تواند به بروز نشانه‌های فیزیکی منجر شود. مثلا برای فرد موهای ضخیم صورت و بدن را به همراه دارد که گاهی برای بعضی از افراد جوش و طاسی با الگوی مردانه را نیز ایجاد می‌کند.

3. تخمدان‌های پلی کیستیک
در چنین شرایطی تخمدان‌های فرد بزرگ می‌شوند که حاوی فویکول‌هایی هستند که اطراف تخمک‌ها را پوشانده‌اند. در پی چنین موضوعی، تخمدان‌ها عملکرد مناسب و منظمی نخواهند داشت.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک در افرادی که اضافه وزن دارند، شدیدتر است.

درمان تنبلی تخمدان به چه صورت است؟

در صورتی که فرد، دوره‌های قاعدگی نامنظمی داشته باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کند. حتی وقتی فرد تجربه ناباروری داشته باشد، باید برای تشخیص علت و راه درمان مناسب به پزشک مراجعه کند. بالا رفتن سطح آندروژن می‌تواند سبب تشدید جوش، طاسی با الگوی مردانه و تشدید هیرسوتیسم (مرد مویی) شود.

تشخیص به موقع این بیماری، شروع درمان و کاهش وزن مناسب، خطرات و عوارض این بیماری را کاهش می‌دهد. همچنین از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری خواهد شد.

قرص‌های مخصوص جلوگیری از بارداری و داروهای مربوط به بیماری دیابت که با مقاومت به انسولین و سندروم تخمدان پلی کیستیک مبارزه می‌کنند، می‌توانند برای رفع به هم خوردن تعادل هورمونی و بهبود علائم موثر باشند.

رژیم غذایی برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی تاثیر به سزایی در درمان و کنترل سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد. فرایند درمان شامل کاهش وزن با برنامه غذایی و تنظیم فعالیت بدنی مناسب می‌شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

کاهش 5 الی 10 درصد وزن بدن، می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود چرخه قاعدگی فرد و سایر علائم این سندروم داشته باشد. فرد باید در نظر داشته باشد که کاهش وزنی که به خاطر درمان سندروم تخمدان انجام می‌دهد، می‌تواند سبب موارد زیر شود:

• تنظیم سطح انسولین
  • بهبود سطح کلسترول
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • کاهش مشکلات مربوط به عروق

برای اینکه رژیم مناسبی به منظور درمان این سندروم پیش گرفته شود، باید تمام شرایط و ویژگی‌های فرد را در نظر گرفت. رژیم‌های کم کربوهیدرات معمولا گزینه‌های مناسبی برای این منظور هستند. این رژیم باید میوه و سبزیجات بیشتری داشته باشد. همچنین غلات سبوس‌دار گزینه‌های خوبی برای این رژیم هستند.

برای اینکه بتوانید تنظیم دقیق برای برنامه غذایی مخصوص درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشید، بهتر است از پزشک کمک بگیرید. بهترین گزینه رژیم‌های درمانی دکتر یحیی پاسدار هست که می‌تواند در کنترل این بیماری و بهبود عملکرد بدن موثر باشد. این سبک رژیم کمک می‌کند تا علاوه بر کاهش وزن، به درمان بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز بپردازید. برای ثبت این رژیم فقط کافی است به صفحه نتایج رژیم دکتر یحیی پاسدار و دریافت رژیم مراجعه کنید.

منبع: healthline

این مطلب توسط تیم تحریریه، از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تنظیم شده است. هیچگونه تاکید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمی‌کنیم.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید